Uusi liikennemalli ruuhkia helpottamaan TS 8.12.2021
- Veli-Matti Sandberg
- Apr 18, 2022
- 2 min read
Esitän kehittämääni hankesuunnitelmaa, joka vastaa seuraavaan kysymykseen;
Miten tuoda helpotusta Turun liikenneruuhkiin?
Otan esimerkiksi Hirvensalon, jossa asukasmäärä kasvaa kasvamistaan.
Ajatukseni on liitteenä olevan havainnekuvan mukainen.

Hirvensalossa jo olemassa oleva Kakskerrantie määrittelee hankesuunnitelman keskeisen sijainnin, eikä tietä ole tarkoitus purkaa. Sen vierelle kummallekin puolelle tehtäisiin oma kaista bussiliikenteelle. Syynä ei ole se, että tällöin julkinen liikenne ei olisi autoilijoiden tiellä, vaan olisi itse asiassa paljon nopeampi tehden jo erinomaisen arvosanan saaneesta Fölistä kahta houkuttelevamman vaihtoehdon jättää oma auto kotiin.
Sen lisäksi, että bussit ohittaisivat ruuhkaan jääneitä autoilijoita omalla kaistallaan, voisi kyseistä ajotietä käyttää hälytysajoneuvot onnettomuuspaikoille kiirehtiessään. Tämä tarkoittaisi monia minuutteja lyhyempää vasteaikaa saaden pelastumisen todennäköisyyden paljon paremmaksi. Bussi tietysti väistäisi pysäkille havaitessaan hälytysvalot jo kaukaa ja näin vähenisi tältäkin osalta monesti varalliseksi havaittu kiireellinen väistely liikenteen seassa.
Uloimpana sijaitsisi kevyenliikenteen väylä ja tähän pystyisi soveltamaan monenlaisia vaihtoehtoja.
Liikennemallia on mahdollista tehdä Haarla-Majakkaranta kuin myös Varissuo-Kupittaa linjoille. Tämä toisi helpotusta myös Pihjalaniemen tulevaan kaupunkiosan muutokseen, joka varmasti lisää logistista haastetta jo ennestään vilkkaille tieosuuksille. Missä muualla tätä ajatusta bussien ja hätäajoneuvojen omalla kaistalla
voisi käyttää? Pukkilan tehtaan asuinalueessa?
Tämä on vain karkea ajatus, mutta kuten pormestarimme sanoi; ”Turun pitää olla kaupunki, jossa luovuudelle on tilaa ja jossa etsitään mahdollisuuksia.”
Itse asiassa voisiko tämä suunnitelma olla lähtölaukaus korvaavalle vaihtoehdolle monien satojen miljoonien raitiovaunulle?
Meillä on jo tarvittava varikko. Kalustokin löytyy, kun juuri saatiin uusia sähköbusseja. Ei pelkoa notkahtavista taloista, kun kaivuutyö jää murto-osalle raitsikan vastaavasta. Kyseessä olisi vihreämpää kehitystä paljon pienemmillä hiilidioksidipäästöillä. Hanke onnistuisi myös paljon nopeammalla aikataululla, vähemmällä vaivalla käyttäjille ja paremmalla onnistumisprosentilla.
Samalla voitaisiin parantaa myös kevyenliikenteen suomia mahdollisuuksia pyörätieverkostoa kehittämällä.
Annetaan vahvaa signaalia sijoittajille, että kaupunkimme on houkutteleva kohde myös tulevaisuudessakin ja asuntojen arvo nousee.
Tämä vaihtoehto antaa joustavamman mahdollisuuden tulevaisuuden teknologialle. Turun kokoiselle kaupungille sen budjettiin sopiva kokonaisuus. Hiljainen ja joustava, tehden julkisen liikenteen malli ilmiöksi muille kunnille.
Kyseisen hankesuunnittelutyön olen tehnyt näyttääkseni, että aivan samat hyödyt ovat saavutettavissa tehostamalla jo olemassa olevia ratkaisuja.
Ei tehdä siksi, että muuallakin on, vaan tehdään Turusta Turun näköinen sen asukkaita kuunnellen ja toiveita toteuttaen.
-Veli-Matti Sandberg, rakennuttajainsinööri (kok)
Comments