Raitiovaunun haasteet (TS ei julkaissut)
- Veli-Matti Sandberg
- Apr 18, 2022
- 3 min read
Jos Raitiovaunu Turkuun olisi loistava hanke, niin miksi;
-Enemmistö turkulaisista vastustaa sitä?
-Raisio ja Kaarina ovat vetäytymässä hankkeesta?
-Kirjallisiin kysymyksiini raitiovaunuhankkeen järkevyydestä ei vastata?
-Tallenteet, joissa käydään asiallista keskustelua raitiovaunun huonoista puolista, katoaa?
Pahin skenaario mitä uskallan ääneen sanoa?
Alussa;
Hankesuunnittelun haasteellisuus ja valtavat suunnitelmavirheet viivästyttävät projektin alkuun saantia. Arkeologisen työn määrä yllättää ”kaikki” ja varsinaisen työn alkuun saanti venähtää entisestään.
Keskellä;
Savinen maa aiheuttaa valtavia ponnisteluita (kuten torityömaalla kävi) työ viivästyy + materiaalia menee enemmän = budjetti kasvaa. Kiinteistöt raideliikennetyömaan varrella kärsivät valtavia murtumis- vahinkoja (kuten torityömaalla kävi). Pelkona on, että osa vanhoista taloista saa purkutuomion = museovirasto suuttuu. Sehän on jo lämmitelty kohdassa alku, kun arkeologien työrauhaa hoputellaan. Aurajoen ylitys ratikalla luo kovasti päänvaivaa. Pitää tehdä leveämpää ja kestävämpää siltaa vaunujen turvaamiseksi = budjetti karkasi juuri käsistä.
Kaiken tämän äärellä Turun keskusta on monia vuosia täydessä kaaoksessa. Katuja on revitty auki siellä ja täällä, mikään ei toimi. Jos Helsingissä nelikaistaisista kaduista tuli raidetyönaikana yksikaistaisia, niin Turun kaksikaistaiset sulkeutuvat kokonaan.
Logistiset haasteet ovat valtavia ja yrittäjiä paukkuu konkurssiin, juuri kun ovat saaneet keskustassa jalansijaa torihankkeen jälkeen. Asukkaiden valitusmäärät ovat valtaisia. Ei pysty nukkumaan, on meteliä, sähköt poikki, vedet poikki, asunnosta on lämpö kadonnut kokonaan, autoa ei saa parkkiin mihinkään ja kotiin pitää lampsia ties minkä rakennusviritysten keskeltä.
Tässä kohtaa huomataan, että maa-ainesta on kaivuutöillä häiritty liian paljon. Pohjaveden taso on laskenut hälyttävän alas ja puupaalujen päällä olevat kerrostalot ovat alkaneet kaatua. Kiire on kova paaluttaa vinoksi kääntyviä taloja ja jo kerran päällystetyt kadut revitään taas auki= budjetti kasvoi juuri kertoimella X.
Kaikki toivoo hankkeen jo päättyvän, mutta kukaan ei tiedä milloin se tapahtuu.
Lopussa;
Kymmenittäin Funikulaareja mekkaloi Logomon sillasta tehtyjen kiskojen päällä. Meininki on kuin Kakolanmäellä. On päiviä kun kaikki toimii ja on päiviä, kun tekninen vika yllättää ja bongaat kiskoille jämähtäneen vaunun. Bussilla pääsisi kiertämään ohitse tämänkin tukoksen.
Turku on todella velkainen puolityhjien raitiovaunujensa kanssa. Verotuksen kiristys on saanut asukkaat muuttamaan lähikunnille. Päinvastoin kuin oli toivottu, Turku on Suomen isoista kaupungeista ainoa, jossa on negatiivinen muuttoluku.
Matkalla illan vanhempaintapaamiseen koululle, vanhempi miettii raitsikan penkillä töhrittyjen graffitien keskellä. Oliko tässä järkeä? Vaihtaisinko raitsikan bussiin ja olisin tänäänkin ollut terveessä työpaikassa töissä sen sijasta, että kuulen kohta miten koulu suljetaan sielläkin vallitsevan huonon sisäilman takia, kun raha ei riitä sen korjaukseen? Mielenterveydestä kärsivä nuori keskeyttää vanhemman ajatuksen tuskaisella kiljunnallaan. Tarvittavaan hoitoon ei hänkään pääse, sillä kunnan valitsema raitiovaunuhanke on syönyt apurahat moneksi vuodeksi.

Tämä oli siis ajatuksena pahimmasta päästä ja löytyy varmasti monenlaista yllättävää käännettä, jota en osaa edes ajatella.
Faktaa kuitenkin on, että emme halua Turun nostavan veroja, vieläpä reilusti, kuten kävi tamperelaisille raitiotiehankkeen vuoksi.
Emme toivo keskustan tyhjentyvän yrittäjistä, kuten käy nyt Helsingissä. Päinvastoin tukea ja kannustaa ihmisiä nauttimaan olostaan Aurajoen äärellä.
Jos haluaa päästä fiilistelemään kevyttä versiota raitiotietyömaan aiheuttamista haitoista, niin tällä hetkellä Hämeenkadun ja Uudenmaankadun risteys on oikea paikka. Kaksi kaistaa suljettuna ja ilman ruuhka-aikaakin jonot ovat todella pitkiä ja ihmisten kärsivällisyys koetuksella. Huom. tämä on siis kevyt versio. Kuvitelkaa yksi kaista käytössä, vuorotellen kumpaankin suuntaan liikenteenohjauksella ja kesto monia vuosia. Vieläpä eri puolilla keskustaa.
Sitten vielä kustannusten räikeä nousu, kun sanotaan, että rakentaminen siirtyi epäedulliseen vuodenaikaan. (Logomon silta)
Toivon totisesti Turun tulevaisuudelle muuta ja haluan kuntalaisten hyvää. Mielipiteitä kuunnellen, yhteistyötä tehden.
Turku tulee nousemaan Suomen ykköskaupungiksi niillä vahvuuksilla, mitä sillä jo on. Sijainti, historia, tahto ja me henki.
Meillä Aurajoki laskee maailman kauneimpaan saaristoon, sellaista ei muilla ole.
Olemme Suomen vanhin kaupunki, sellaiseen ei muut voi muuttua.
Tahdomme rakentaa kaunista ja kestävää kaupunkia asukkaiden ehdoilla ja olemme ylpeitä Turkulaisuudestamme.
Näitä arvoja olen valmis puolustamaan ja tämän takia minua pyydettiin Kokoomuksen kuntavaaliehdokkaaksi. Kestävää taloutta, järkeviä rakennuspäätöksiä.
-Veli-Matti Sandberg, rakennusmestari (kok)
Comments