top of page
Search

Itäisen Rantakadun remontti antaa esimakua raitiotietyömaasta. TS 12.10.2023

  • lvivellu
  • Feb 14, 2024
  • 2 min read



Viime päivien uutisia lukiessa hiipii mieleeni kysymys; Todistammeko Itäisellä Rantakadulla raitiovaunutyömaata pienoiskoossa?


Hämmästellään, kun maanpinnan alta löytyy muinaisjäännöksiä, josta johtuen työmaa viivästyy reilusti. (TS 2.10)

Koeporauksista huolimatta öljyistä maata ja rakennusjätettä löydetään enemmän kuin mihin ollaan varauduttu. (YLE 3.10)

”Kulttuurirannan myllerrys vaikuttaa merkittävästi turkulaisten kulkuun jokirannassa – nämä kulkureitit sulkeutuvat ja parkkipaikat poistuvat käytöstä.” (TS 4.10)

Työmaan läheisyydessä olevat yrittäjät päätyvät laittamaan lapun luukulle. Konkurssi iskee riippumatta siitä, onko kyseessä uusi tai pitkään toiminut yritys vakioasiakkaineen. Näin valitettavasti näyttää käyvän monen rakastamalle Cafe Wäinölle. (TS 6.10)


Projektin eteneminen osoittautuu haasteellisemmaksi, kuin urakoitsijat ovat osanneet arvioida. Annettu aikataulu ei pidä, jolloin pyydetään lisää työkuukausia. Siltikään ei saada kuin kolmannes työmaasta valmiiksi.

Monen reitille vakiintunut tie on ollut pitkän aikaa poikki. Nyt kun se palautuu käyttöön, on projekti pahasti keskeneräinen ja liikenne sen mukainen.

”Pyöräily Itäisellä Rantakadulla jatkuu toistaiseksi jalankulkijoiden seassa rantaväylällä, sillä pyöräteiden rakentaminen ei valmistunut aikataulussa.” (TS 4.10)

Projektinjohdon käyttämä karttatietojärjestelmä paljastui pahasti virheelliseksi ja poikkeamia tulee esille tuon tuosta.

Myös työmaan tiedottaminen on osoittautunut puutteelliseksi antaen vain viikon varoitusajan tiedotettaville.

Kun autolla liikkuminen tehdään vaikeaksi siirtyvät asiakkaat helpommin saavutettavien palveluiden äärelle. Tästä hyvä esimerkki löytyy pääkaupungistamme; ”Liiketilojen tyhjeneminen Helsingin keskustassa jatkui, tyhjillään ennätysmäärä.” (HS 24.5)


En kirjoita tätä aiheuttaakseni kenellekään pelkoa tai mielipahaa. Sormeni käyvät näppäimistöllä siksi, että tästä osattaisiin ottaa opiksi ja kaikki päättäjät ja kuntalaiset ymmärtävät ne valtaisat riskit, joita raitiovaunuprojektilla Turussa on. Ongelmat ovat aivan samat, joita nyt nähdään, ne ovat vain paljon suuremmassa mittakaavassa. Tämän lisäksi raitiotien rakentamistavalla on valtaisasti myös muita haasteita.

Epäilijöille suosittelen ajoretkeä paikan päälle tutustumaan.

Mitä kaikkea maanpinnan alta löytyy Suomen vanhimmasta kaupungista? Voiko muinaismuistolaki pysäyttää koko projektin? Kuinka paljon rakentaminen vaikeuttaa ihmisten liikkumista? Miten käy kivijalkayritysten keskustassa? Kuinka sekaisin liikenne on hankkeen aikana? Kuinka pitkälle rakennusaika voi venyä? Onnistuuko tiedottaminen paremmin? Kuinka vihreää rakentaminen on?


Lopuksi sanon tämän vielä ääneen: Jos ei saada kevyellä kaivuutyöllä jotain polkupyörätietä tai pinnalle tulevia hulevesikaivoja ilman suuria ongelmia maahan, niin miten käy, kun kiskoja varten pitäisi kaivaa moninkertainen määrä maa-ainesta ja asettaa satoja tuhansia kiloja betonia ja terästä?


-Veli-Matti Sandberg, rakennuttajainsinööri (kok)

 
 
 

Comments


bottom of page