Älä korjaa mitään, mikä ei ole rikki (TS ei julkaissut)
- lvivellu
- Feb 14, 2024
- 2 min read

Raitiotien rakentamisesta Turkuun ollaan montaa mieltä ja päätös tulee olemaan suuri tekijä tulevaisuuden Turulle. Joko se tehdään tai sitä ei tehdä ja sillä selvä. Joka tapauksessa päätöksen perustelujen täytyy pohjautua totuuteen, rehellisyyteen ja avoimeen keskusteluun. En haluaisi nähdä enää yhtäkään kadonnutta keskustelutallennetta, jossa tunnustetaan raitiotien ongelmat ja haasteet. En tahallisesti vääristeltyä tuloslaskelmaa. En muunneltua totuutta tai vähättelyä hankkeen haasteista. Päätöksen on kestettävä päivänvaloa monta sukupolvea eteenpäin ja hankkeen kustannukset on käytävä lävitse tarkkaan. Aivan kuten pormestarisopimuksessa on sovittu.
Itse toivoisin keskustelua seuraavista huomioista;
Kaupunkirakenteen selvä erilaisuus. Turku on kehittynyt voimakkaasti Aurajoen varrelle. Asettamalla lähtöpiste Tuomiokirkon portailta on valtaosa kuntalaisten hakemista palveluista kävely- tai pyöräilyreitin päässä.
Tiivistettynä, mikä meillä on 1,5 km päässä on Tampereella 9 km päässä (Hervanta). Jos kohteelle pääsee ilmaiseksi kävellen tai pyörällä niin miksi maksaa raitiovaunusta? Sähköpotkulaudat tuovat tähän vielä oman lisänsä.
Föli on palkittu kolmatta kertaa peräkkäin Euroopan parhaaksi joukkoliikenne muodoksi (BEST-tutkimus). Huomatkaa, ei vain Suomen, vaan koko Euroopan parhaaksi ja kolmatta kertaa. Taakse jää kaikki raitiovaunukaupungit, myös Tampere kuin pääkaupunkiseutukin. Tämän lisäksi Turku nousi fiksun liikkumisen mallikaupunkien joukkoon (2020). Jos et pääse kävellen tai pyörällä, ota esteetön sähköbussi. Kaikki tämä jo olemassa olevilla palveluilla.
Savinen maa tuotti valtavia haasteita torityömaalla. Ne samat haasteet ovat tiedossa myös raitiovaunun rakentamisessa. Kaivuutyötä tehdään koko kadun leveydeltä ja syvältä. Terästä ja betonia menee valtaisasti ja jokainen tietää, ettei se ole halpaa, eikä vihreää. Voiko tässä olla syy, ettei Tampereen raitiotien rakentamisaikaisista fossiilipäästöistä ole vieläkään tullut julki laskelmia?
Teidemme alla on piilossa valtavasti Suomen vanhinta kaupunkia. Kuten juuri näimme Itäisen Rantakadun kaivaustöissä, esille nousee rakentamista kummasti hillitsevä muinaismuistolaki.
Tampereella kuntaverotus nousi reilusti raitiotien vuoksi. Miten tällainen perustellaan niille turkulaisille, jotka hanketta vastustivat tai eivät sitä käytä?
Tontin arvon kasvaessa kohoaa myös maanvuokran määrä ja tätä myöden taloyhtiöiden vastikkeiden hinnat.
Se, että näistä ei puhuta, ei tee hanketta yhtään houkuttelevammaksi.
Me kaikkihan haluamme Turulle ja sen kuntalaisille hyvää. Olemme aivan mielettömän hienolla sijainnilla ja meillä on monta kilpailuetua verrattuna muihin kotimaamme kasvukolmion kaupunkeihin. Ilmoille nouseekin yksi huolestuttava kysymys; Kun puhutaan suuresti Turkua ja sen ympäristökuntia hyödyttävästä tai kiinteistöjen arvoa kohottavasta hankkeesta, niin miksi Turku ei keksi muuta vaihtoehtoa kuin raitiovaunu?
-Veli-Matti Sandberg (kok)
Comments